utorak, 20. studenoga 2012.

Putovanje na egzotično mjesto

Moja obitelj i zagrebački prijatelji rijetko su, ili nisu uopće, imali priliku probati indijsku kuhinju. Razlog tomu je, vjerojatno, nepostojanje indijskog restorana u Zagrebu. Onaj jedan neću niti spominjati, jer s obzirom na higijenske standarde... ne spada u ovu priču. Uopće mi je žao, da sam ga morala spomenuti, ali bilo je potrebno za razumijevanje teksta. Taj restoran je bio jedan od razlog mog zazora prema ostalim indijskim restoranima. I, iako sam putovala na sve strane svijeta i imala priliku jesti u indijskim restoranima, uvijek sam ih nekako uspijevala zaobići. Možete li zamisliti osobu, koja je u Londonu bila barem tridesetak puta, a niti jednom nije jela indijsku hranu? Ni ja. Danas, kada indijsko kuham barem jednom na tjedan, ne mogu shvatiti kako sam si nekada mogla uskraćivati te čarobne okuse. No, na sreću, to se promijenilo.
Sve je počelo već prvoga vikenda nakon useljenja u moj novi dom u četvrti Oakwood. Nešto sam čitala u svojoj sobi, kada se kućom proširio apsolutno nevjerojatan, meni potpuno egzotičan miris. Morala sam sići u kuhinju i vidjeti što se događa. Veerpal, jedna od mojih cimerica, upravo je započinjala kuhanje currya. Ugrijani đumbir, kumin, korijandar i turmeriak otpuštali su svoj zavodljivi miris. Bilo mi je neugodno priznati, da nikada nisam kušala indijsku hranu, ali odlučila sam pošto poto riješiti taj nedostatak. Otišla sam do, navodno, najboljeg mjesta za indijsku hranu, Brick Lane, i bez ičije pomoći odabrala svoj prvi indijski obrok. Wow! Znala sam da želim još.
Od toga trenutka, bez da je toga bila svjesna, špijunirala sam Veerpal. Pažljivo sam “snimala“ što radi. Samo bih, tu i tamo, postavila neko pitanje. Onako, usput. Još jedan od ukućana, Michael, bio je totalno zaljubljen u indijsku kuhinju. Ni njemu nisam spomenula, da je to nešto o čemu nemam pojma, ali mi nije promaklo, potajno, uz njega, naučiti peći chappatis, indijski beskvasni kruh.
Tek sam se kasnije otvorila Puji, kolegici kuharici, koja me je onda uzela pod svoje. Povela me na turu po indijskim restoranima, a povremeno bi me uputila i u tajne indijske kuhinje.


Zahvaljujući Puji, Veerpal i Michaelu, danas su indijski obroci prirodna stvar za mojim stolom. Moja obitelj je već dobro upoznata s njima, ali prijateljice sam iznenadila tek prošlog vikenda. Posebno Dariju, koja me jednom posjetila u Londonu i molila da ju odvedem u indijski restoran, a ja sam to odbila zbog svojih nerazumnih predrasuda. Naravno, nikada mi to ne propusti predbaciti, ali iskupljenje je dobro prošlo. Danas ću s vama podijeliti jedan od mojih najdražih recepata. Onaj za Rogan Josh, aromatično jelo od janjećeg ili ovčjeg mesa, karakteristično za područje Kašmira.
Kada kuhate jela iz drugih kultura i podneblja, često će vam se dogoditi da vam nedostaje barem dio sastojaka. Nemojte očajavati jer rješenja ima, a u slučaju mojih recepata, uvijek ću vam udijeliti savjet ili ponuditi alternativu.
Kod ovog recepta koristim janjetinu, jer je jelo prije kuhano (malo sam nestrpljiva). Najdraže mi je meso plećke i vrata. Bilo bi dobro koristiti svježe rajčice, ali s obzirom na trenutno godišnje doba, vrlo dobra zamjena će biti salsa, koju ste krajem ljeta ukuhali vi ili, kao u mom slučaju, mama. Nitko nije bio vrijedan? Kupite pelate, ali okus neće biti onako pun kako bi mogao biti.
Ukoliko vam se ne da pročišćavati maslac, koristite ulje suncokreta. Sve ostale sastojke moguće je nabaviti u našim trgovinama.
S chilliem oprezno. Prilagodite količine vlastitom ukusu i odstranite koštice.


Nikako ne propustite na kraju, u jelo, dodati svježe lišće korijandra. Ono je ključno za putovanje na novo i egzotično mjesto.


ROGAN JOSH
-za dvije osobe

300g janjećeg mesa narezanog na kockice
4 žlice masla (pročišćenog maslaca) ili suncokretovo ulje
2 luka, narezana na tanke šnite
4 zelene chilli papričice, sitno nasjeckane
3 velike rajčice (blanširane, odstranjena koža i koštice) ili 250g salse ili konzerva pelata
4 cm dugačak komad đumbira, nariban
6 crvenih chilli papričica
6 režnjeva češnjaka
1 jušna žlica sjemenki korijandra
1 jušna žlica turmerijaka
1 jušna žlica sjemenki kumina
1 šalica jogurta ili kiselog vrhnja
prstohvat šafrana razmočen u malo mlake vode
1 jušna žlica garam masale
šaka indijskih oraščića
vezica svježeg korijandra

U mužaru napravite pastu od đumbira, crvenih chilli papričica, češnjaka, sjemenki korijandra i kumina, turmerijaka.
Šafran namočite u toploj vodi.
Na jako vrućoj tavi, na malo masla popržite janjetinu. Stavite na stranu.
Smanjite vatru (pazite da komadići mesa, koji su otpali, ne izgore) te dodajte preostalo maslo, luk, zeleni chilli i rajčice. Pirjajte dok sve ne potamni, lagano posmeđi, a maslo se počne razdvajati. Tada dodajte pastu i pirjajte još tri minute. Dodajte meso i prekrijte vodom. Neka se kuha na laganoj vatri dok meso ne omekša. Dodajte šalicu jogurta i nastavite kuhati dok se umak ne zgusne. Dodajte masalu, šafran i indijske oraščiće. Skinite sa štednjaka, poklopite i pustite da odstoji pet minuta. Prije serviranja umiješajte svježi korijandar.


Servirajte s basmati rižom ili chappati lepinjama. Poslužite i jogurt s krastavcima i mentom ili samo s mljevenim korijandrom, kako bi ublažio ljutinu Rogan Josh-a.

Nema komentara:

Objavi komentar