ponedjeljak, 26. studenoga 2012.

Umjesto volim te

Sjećam se kako je mama, dok sam još bila klinka, znala nazvati s posla ne bi li se uvjerila, da sam  ručala. Ili, kako bi me, nakon povratka iz vrtića, ispitivala što sam tamo jela i jesam li dovoljno jela. Za vrijeme ljetovanja u dječjem odmaralištu, morala sam je redovito zvati iz telefonske govornice i do najsitnijeg detalja nabrajati i opisivati hranu, koja nam je tamo posluživana.  
Imala sam sreću odrastati uz obje bake. Jedna je živjela na selu i kod nje sam često provodila ljetne i zimske praznike. Kada bih se, nakon nekoliko mjeseci izbivanja, pojavila u njezinom dvorištu, baka bi me dobro odmjerila i pomalo grubo isprepipala, a onda prijekorno pogledala roditelje. “Slabo te hrane“ samo bi promrmljala. Uslijedio bi tjedan špeka, vrhnja, palente, pečenih pilića, orehnjače i makovnjače. Na odlasku bi nam spakirala jaja, brašna, pilića i kolača. “Da ne usfali“ rekla bi.  
Druga baka je živjela u istoj ulici kao i mi. Ne bi prošao niti dan, a da se na vratima ne bi pojavila s nekakvom zdjelicom, rajnglicom ili tanjurom. Naravno, uvijek su bili puni. Mamin zadatak bio bi to podgrijati i nahraniti djecu. Nije bilo veće uvrede i tragedije, od one kada bi idućeg dana baka došla po svoju rajnglicu i otkrila da je još uvijek puna. Uslijedila bi prepirka s mamom na temu koja bolje kuha i čiji je zadatak hraniti obitelj. Baka bi uvijek bila pobjednica i nedjeljom se ručalo kod nje. Ponekad mama ne bi došla, jer se durila, ali ne bi se usudila za bakin stol ne poslati seku i mene.
Dok ovako s vama dijelim svoja sjećanja, bilo bi više nego fer iznijeti jedan sitan detalj. Oduvijek sam bila najokruglije dijete u familiji i stvarno me nije trebalo tjerat jesti. Pa zašto onda sva ta briga, pitate se. To je samo bio način na koji su mi te žene govorile da me vole. Dio je to naše mediteranske kulture i sigurna sam, da su i vama vaše majke i bake na isti način izražavale ljubav. I još uvijek je izražavaju. Mislim da ni danas, u mom krugu prijatelja, nema onih koji nedjeljom ne ručaju kod mame.
Ja sam vjerojatno iznimka, ali bio je popriličan napor izboriti pravo kuhanja nedjeljnog, obiteljskog ručka. Da nemam i službeno papir i srebrnu medalju, koji dokazuju da sam chef, bojim se da mama nikada ne bi popustila.
Za mene je iznimna privilegija imat priliku obitelji, prijateljima i partnerima hranom izražavati ljubav.   


I još jedna sitnica za kraj. Baka bi uvijek prvo napunila didn tanjur. I ma koliko on protestirao i zahtijevao da batak sa zabatkom bude dodijeljen unučadi, baka je znala da mu je to najdraži dio pileta i nije postojala ta sila, koja bi je spriječila da mu na tanjur stavi baš ono što voli.
Svi smo dobro znali, da baka najviše voli didu.  

VEPAR NA SAFT SA ŠPECLIMA (schpetzle)
-za 6 osoba


VEPAR
1.5kg veprova mesa bez kostiju, od vrata i plećke
2 glavice luka, narezan na četvrtine
2 manje mrkve, narezane na veće kolutove
2 stabljike celera, narezane na više dijelova
3 lista lovora
5 grančica timijana
desetak zrna crnog papra, zdrobljena
desetak zrna borovice, zdrobljena
4 velike žlice Dijon senfa
½l crnog vina + 2dcl
1l pilećeg temeljca (ili vode)
sol
malo ulja

Narežite meso na veće komade, nasolite i marinirajte (oko 12h) u marinadi od luka, mrkve, celera, lovora, timijana, crnog papra, borovica, senfa i ½ l vina.
Zagrijte pećnicu na 150°C.
Izvadite meso iz marinade i posušite ga na papirnatim krpama. Jako zagrijte tavu i na malo ulja zapecite meso sa svih strana. U gusenu posudu ubacite meso i marinadu. Tavu u kojoj ste pekli meso, dok je još na štednjaku, podlijte s 2dcl vina i dobro postružite dno, kako biste pokupili sve ukusne, karamelizirane komadiće. I to izlijte u posudu s mesom. Poklopite i stavite u pećnicu na 4 sata.
Kada je meso gotovo i raspada se, odstranite komadiće povrća i začinskih trava te ga, zajedno s umakom prebacite u tavu. Reducirajte umak ukoliko je to potrebno.

SCHPETZLE
650g glatkog brašna
9 jaja
200 – 250ml sirutke ili mlijeka
10g soli
malo papra
maslac

Izmiješajte brašno, sol i papar te postepeno umiješajte izmućena jaja. Miješajući dodajte i sirutku. Smjesa mora biti gusta, ali još uvijek tekuća. Neka u hladnjaku odstoji oko pola sata.
Uzavrite lonac umjereno slane vode.
Kroz sito s rupama promjera ½ - 1cm postepeno propustite smjesu u kipuću vodu. Čim schpetzle isplivaju na površinu pokupite ih mrežicom i odmah ohladite u ledenoj vodi. Ponavljajte postupak, dok svo tijesto nije kuhano. Ocijedite ga.
Dobro ugrijte tavu pa na malo ulja i maslacu zapecite schpetzle, dok dio njih ne postane hrskav i lagane smeđe boje.

Na dno dubokog tanjura položite schpetzle, na njih dodajte maeso i umak pa sve pospite ribanim parmezanom. Uz ovo jelo poslužila sam i salatu od crvenog kupusa s orasima.

Nema komentara:

Objavi komentar